Tanító BA képzés alkalmassági vizsga
A szakra jelentkezőnek 2-es típusú felvételi alkalmassági: ének-zenei, testi és beszédalkalmassági vizsgát kell tennie. Az intézmény honlapján található egészségügyi nyilatkozat kitöltésével nyilatkoznia kell arról is, hogy nincs olyan betegsége, ami akadályozná felsőoktatási tanulmányainak folytatását, továbbá arról, hogy nem szenved diszlexiában, diszgráfiában, diszkalkuliában, pszichés és mentális zavarban, és erre hivatkozva tanulmányai során nem kér felmentést.
A diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, pszichés és mentális zavar a felvételt kizáró okok.
Mentesül az alkalmassági vizsga alól az a jelentkező, aki igazolja, hogy az adott évben azonos típusú sikeres előalkalmassági vizsgát tett bármelyik felsőoktatási intézményben.
A felvételi vizsgák időpontjáról, helyéről, illetve a vizsga díjának befizetési módjáról a Kar a vizsga előtt kb. 2 héttel elektronikus levélben – a jelentkezés során megadott e-mail címre – értesítést küld.
Az alkalmassági vizsga három részből áll.
1. Az ének-zenei alkalmassági vizsga
Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkező alkalmas-e a tanítói pályára, a pedagógusi pálya gyakorlásához szükséges zenei ismeretek elsajátítására.
Feladat:
-
a hallásvizsgálat keretében néhány magyar népdal vagy műzenei szemelvény előadása emlékezetből, szabad választás alapján (a dalokat más-más kezdőhangról is meg kell tudni szólaltatni),
-
a zenei emlékezet vizsgálata során egyszerű, rövid ritmussorok visszahangoztatása (negyed-, nyolcad-, pontozott ritmus és szinkópa kombinációiból) tapsolással, kopogással; néhány hangból álló egyszerű dallamok visszaéneklése dúdolással vagy szolmizálva,
-
a kottaolvasási készség vizsgálata során néhány ütem lapról olvasása az egyszerű gyermekdalok szintjén az ötvonalas rendszerben.
Az elbírálás alapvető szempontja, hogy a jelentkező rendelkezzék az ének-zenei tevékenység vezetéséhez, tanításához nélkülözhetetlen zenei hallással, egészséges énekhanggal és megfelelő hangterjedelemmel.
2. A beszédalkalmassági vizsga
Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkezőt beszédállapota alkalmassá teszi-e a pedagógusi pályára.
Feladat:
-
10–15 soros nyomtatott prózai szöveg felolvasása, szükség szerint a szöveg reprodukálása, illetve beszélgetés. A szöveget közismert gyermekirodalmi művekből jelölik ki. A jelentkezőnek a felolvasandó szöveg előzetes megismerésére időt adnak.
-
A szóbeli szövegalkotó képesség felmérése kötetlen beszélgetés keretében.
Az elbírálás szempontjai:
-
Vannak-e a jelentkezőnek hangképzési zavarai (pöszeség, raccsolás, selypítés, orrhangzós beszéd, a magánhangzók igen zárt képzése, egyéb beszédhangképzési hibák).
-
A jelentkező beszédritmusában észlelhetők-e súlyos zavarok (dadogás, értelemzavaró hadarás, leppegés, pattogás).
-
A felolvasás mennyire értelmes, követhető, kifejező.
-
A tájnyelvi ejtés nem beszédhiba, tehát nem kizáró ok.
Kizáró okok:
-
hangképzési rendellenességek,
-
ritmuszavarok,
-
a beszéd megértését akadályozó rendkívül zárt ejtés.
3. A testi alkalmassági vizsga
Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkező rendelkezik-e azokkal az alapvető motoros (testi) képességekkel, amelyek feltételei az alsó tagozatos testnevelés gyakorlati anyag elsajátításának, illetve a tanítói pálya gyakorlásának.
Követelmények:
-
közepes iramú, folyamatos futás (nők: 3 perc, férfiak: 5 perc),
-
oktató által vezetett zenés gimnasztika folyamatos végzése, a főbb alapformák végeztetésével (szökdelések, karkörzések, törzshajlítások, felülések, törzsemelések és rugózások),
-
egyensúlyozó járás fordulatokkal, két zsámolyra helyezett felfordított padon,
-
néhány lépés nekifutásból – keresztbe állított és felfordított – pad átugrása egy lábról, érkezés páros lábra, guggolásba,
-
célba dobás függőleges célra (kosárlabda palánk) egykezes dobással, kislabdával, 8 m-ről,
-
labdaadogatások helyben futás közben párokban, ügyes és ügyetlen kézzel, felfújt labdával,
-
labdavezetés ügyes és ügyetlen kézzel,
-
felfüggés hajlított karral (nők: 5 mp, férfiak: 8 mp),
-
mellső fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás (nők: 3-szor, férfiak: 6-szor).
Kizáró okok:
-
a kondicionális állapotra és a mozgáskoordinációra utaló olyan gyenge teljesítmény, amely intenzív gyakorlással nem javítható, valamint
-
a jelentkezés évében érettségizők esetében a középiskolai tanulmányok utolsó két évében a testnevelés alóli teljes felmentés. A korábban érettségizőknek igazolniuk kell, hogy a testnevelés alóli felmentés indokai már nem állnak fenn.