Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.
Tanárképző IntézetAkkreditált Kiváló Tehetségpont

Az Akkreditált Kiváló Tehetségpont rövid  története

A Tanárképző Intézet a Tehetségpont Hálózat regionális, egyetemi szintű tagszervezete, ahol 2010-ben alakult meg a regionális tehetségpont, majd kapott 2011-ben akkreditált kiváló tehetségpont minősítést a Géniusz program keretében. Intézetünk „Tehetségazonosítás, tehetségfejlesztés az iskolában” című 30 órás, akkreditált pedagógus továbbképzési programmal is rendelkezik.

2014 tavaszán ismételten elnyertük a kiválóan akkreditált tehetségpont minősítést. Az ehhez kapcsolódó, tehetséggondozással összefüggő feladatok ellátása egyre jelentősebb súllyal jelent meg mindennapjainkban. Ennek keretén belül egyrészt tanácsadási és szupervíziós lehetőséget is biztosított az intézetünk pedagógusok, valamint a tehetségdiagnosztikát és -gondozást végző intézmények munkatársai számára, másrészt a meglévő képzéseinkhez kapcsolódóan a hallgatóink részvételével tehetségműhelyeket is működtettünk (Ádám, Lubinszki, Nagy, Sarka, 2014).

 

Új irányok a tehetségről való gondolkodásban

 Az új típusú, gyakorlatorientált osztatlan tanárképzés 2022-es bevezetése óta méginkább előtérbe kerültek a Tanárképző Intézetben a tehetségfejlesztésnek azok a módszerei, amelyek a tapasztalati tanulásra, és az önreflexióra építenek.  Így próbáljuk megkönnyíteni a hallgatók számára az iskola és az élet közötti átmenetet, hogy minél könnyebben és hatékonyabban tudjanak alkalmazkodni a mumkaerőpiaci kihívásokhoz. A megújulást a hallgatók céljainak és jövőképének átrendeződése is ösztönzi, hiszen egyre inkább előtérbe kerülnek az úgynevezett transzverzális kompetenciák. „A teljesítőképesség sikerkritériumai egyre dinamikusabban változnak, a változó követelményeknek, környezeti feltételeknek, elvárásoknak és személyes képességeknek a függvényében” (Lubinszki, 2022a. p 98.) Mindezt a tehetéggondozással kapcsolatban is érdemes újragondolni, és reflektíven, rugalmasan új irányok felé nyitni, megőrizve a hagyományos tehetségmodellek és fejlesztő programok értelmezési kereteit. „A transzverzális kompetencia (...)  több dimenzióban értelmezhető, és az újabb kutatások az emocionális és szociális aspektuson túl a kognitív információk strukturálásának képességére mutattak rá mint a transzverzális kompetencia lényegére (Tsankov, 2017, 134)”. (uo., p. 99.) A kongitív átstrukturálás különféle technikái szinte minden tantárgyba beilletszthetőek úgy, hogy módszertani gazdagítás során az egyes tantárgyak lexikális ismeretanyaga  a mintatanterban foglaltak szerint alakul. Péda néhány kurzusra, ahol különféle technikkkal az információk újrastrukrutálsásának a képességét a gyakorlatorientált, transzverzális jelleg szolgálatába állítjuk: Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok I., II., III., Tehetségfejlesztés, Társas vagy egyéni tanítási gyakorlatok I., II., Követő szeminárium I., II., Szakmai önismeret, A kollaborációs térrel, oktatástechnikai innovációval, mesterséges intelligenciával kapcsolatos gyakorlat. Hiszünk abban, hogy holisztikusan, több tantárgy gyakorlatán keresztül rögzülhet a hallgatókban ez az új típusú információfeldolgozási képesség, mélyítve az önreflexióra, reflektív gondolkodásra, és kognitív újrastrukturálásra való képességet.

Link: https://tehetseg.hu/tehetsegpont/tp-110-000-280